Suoraan sisältöön
Kaupunkipyöriä Aleksanterinkadulla.

Kaupunkipyöräkausi käynnissä

Kaupunkipyöräkausi käynnistyi Helsingissä ja Espoossa tänä vuonna normaalia aikaisemmin. Voit ostaa koko kauden matkat 19.3. alkaen kaupunkipyöräsivuston kautta. Pyöriä pääsi käyttämään 23.3. alkaen, mutta kaikki asemat eivät kuitenkaan olleet vielä tuolloin käytössä.

Pyöräasemien asennustilannetta ja pyörien saatavuutta voi seurata kaupunkipyöräsivuston asemakartalla ja Reittioppaassa. Tämän kauden uutena ominaisuutena helpotetaan vikailmoituksen tekemistä kaupunkipyöräsivustolla.

Koronavirustilanteen kärjistyessä Helsingin kaupunki, HKL ja Espoon kaupunki päättivät aikaistaa kaupunkipyöräpalvelun käyttöönottoa. Kaupungit pyrkivät hidastamaan koronaviruksen leviämistä, ja tässä kauden aikaistaminen todettiin yhdeksi mahdolliseksi toimenpiteeksi.

Käytössä on 242 pyöräasemaa Helsingissä ja 109 Espoossa. Yhteensä asemia on 351 ja pyöriä noin 3 500. Kauden aikana asemien sijainnit ja pyörien saatavuus näytetään Reittioppaassa, jossa voi tehdä myös reittihakuja. Asemien sijainteja voi tarkastella myös kaupunkipyöräsivuston kartalta.

Vantaan kaupunkipyöräpalvelu käynnistyy suunnitellussa aikataulussa 1. huhtikuuta. Palvelu ei ole yhteensopiva Helsingin ja Espoon palvelun kanssa. Jos haluaa käyttää molempia palveluita, kumpaankin on ostettava erikseen käyttöoikeus. Yhteensä pyöräasemia on Vantaalla noin 100 ja pyöriä 1 000.

Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla samat hinnat

Hinnat molemmissa järjestelmissä ovat samat: koko kausi maksaa 30 euroa, päivä 5 euroa ja viikko 10 euroa. Maksu sisältää rajattoman määrän korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja ja lisämaksusta voi polkea pidempiäkin matkoja.

Vanhat asiakkaat saavat uusittua koko kauden käyttöoikeuden muutamalla klikkauksella. Heidän kannattaa kirjautua omalle kaupunkipyöräsivulleen ja käydä tarkistamassa, että maksukortin tiedot ovat kunnossa. Omalle kaupunkipyöräsivulle pääsee kirjautumaan HSL-tunnuksella. Jatkossa omalla sivulla voi myös tehdä vikailmoituksen.

HSL:n kaupunkipyöräsivusto

Kuva: Miska Engström


JAA