Suoraan sisältöön

HUS kerää palautetta potilailta myös tekstiviesteillä

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriissä voi nyt antaa palautetta hoidosta myös tekstiviestein. HUS otti viime vuonna käyttöön palautejärjestelmän, jonka avulla palautetta voidaan kerätä usean eri kanavan kautta.

Tekstiviestikysely vaatii potilaalta hyväksynnän, ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön. Tämä lain vaatima suostumus kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Suostumuksen antanut potilas saa tekstiviestinä lyhyen kyselyn käyntiä seuraavana päivänä. Tekstiviestipalaute ei ole vielä käytössä kaikissa HUSin yksiköissä.

Tekstiviestissä esitetään tavallisimmin kaksi kysymystä: olivatko potilaan saamat jatkohoito-ohjeet selkeitä, suosittelisiko hän sairaalaa tai yksikköä ystävilleen tai perheelleen. Lisäksi annetaan mahdollisuus antaa avointa palautetta.

Tekstiviestipalvelua kokeiltiin jo viime kesänä. Ensimmäiset kokemukset ovat myönteisiä: tähän mennessä vastausaste tekstiviestillä lähetettyihin kyselyihin on yli 40 prosenttia. Palautteita on saatu yli 25 tuhatta.

HUS:n verkkosivulta voi seurata myös, miten toimintaa on palautteiden pohjalta kehitetty.

Lisää aiheesta
Palautesivu: hus.fi/palaute
Palauteseuranta: hus.fi/palauteseuranta

JAA